تحصیل در ترکیه 2024

تحصیل در ترکیه به دلیل مزیت ها و شرایط ایده آل زیادی مورد توجه خیلی از متقاضیان از سراسر دنیا شده است. و دانشگاه های ترکیه در هر شهری با توجه به حضور دانشجویان بین المللی و علاقه متقاضیان خارجی  برای تحصیل در ترکیه موسسات آموزشی ترکیه تبدیل به دانشگاه های بین المللی شده است.

چرا تحصیل در ترکیه 2024

تحصیل بدون آزمون در رشته مورد علاقه متقاضیان ، بورسیه های متفاوت در دانشگاه های ترکیه ، بورسیه های 100 درصدی دانشگاه های خصوصی و دولتی، اساتید برتر، سطح علمی استاندارد متاسب با سطح علمی کشورهای پیشرفته، شهریه های مناسب، هزینه زندگی مناسب، اشتراکات فرهنگی مخصوصا برای متقاضیان ایرانی تنها قسمتی از مزیت های تحصیل در ترکیه می باشد.

متقاضیان برای همین این فرصت عالی را از دست نمی دهند و براحتی در هر رشته ای که علاقه داشته باشند مشغول به تحصیل می شوند.

در این مقاله به عنوان مجموعه دکتر بورس سعی می کنیم نکات قابل توجه و مهم از شرایط تحصیل و دانشگاه های معتبر ترکیه در اختیارتان بگذاریم.

مجموعه دکتر بورس با استفاده از بهترین مشاوران و کارشناسان ممتاز در تلاش است تا با استفاده از تجربیات و7 سال تجربه، شما را با کمترین هزینه های ممکن با تواجه به شرایط شما و همچنین با پذیرش های رایگان ویزای تحصیلی رایگان را در اختیار شما بگزارد.

کشور ترکیه با دارا بودن دانشگاه ها با سطح بین المللی بالا و مجهز بودن دانشگاه ها به سیستم های روز دنیا در قسمت آزمایشگاهی ، دیجیتال، کارگاهی و …. مقصد دانشجویان زیادی از سراسر دنیا در رشته های مهندسی، انسانی، تجربی و هنری می باشد.

تحصیل در ترکیه 2024
با آزمون های بین المللی
بدون آزمون و کنکور

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه اکثرا بدون آزمون و با شرط معدل پذیرش می دهند و شما می توانید با استفاده از معدل سال آخر دبیرستانتان برای پذیرش از ترکیه و تحصیل در ترکیه اقدام کنید.

دانشگاه های دولتی ترکیه بصورت سلیقه ای و با استناد به اساسنامه خودشان عمل می کنند دانشگاه دولتی ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی هر کدام به صورت مجزا میتوانند چهارچوبی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی تعریف کنند بر همین اساس بعضی از آنها با شرط معدل پذیرش دارند مانند دانشگاه های دمکراسی ازمیر، دانشگاه بلو، دانشگاه دجله دیاربکیر، دانشگاه کوجاعی و دانشگاه عثمان قاضی اسکی شهیر و …

بعضی از دانشگاه های ترکیه هم با آزمون هایی که بالا گفتیم دانشجویان را پذیرش می کنند مثل دانشگاه های حاجت تپه، کاتب چلبی ازمیر، دانشگاه دوکوز ایلول و …

هزینه های تحصیل در دانشگاه های ترکیه یکسان نیست و هر دانشگاه شهریه متفاوتی با دانشگاه دیگر دارد. شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه کمتر از دانشگاه های خصوصی ترکیه می باشد. و همچنین شهریه دانشگاه های ترکیه مثل دانشگاه های ایران بصورت ترمی واحدی می باشد.

متقاضیان علاوه بر شهریه دانشگاه ، هزینه های مربوط به خوابگاه یا خانه، هزینه زندگی و هزینه های متغییر دیگری نیز دارند.

مزیت های تحصیل در ترکیه

  • فاصله نزدیک به ایران

  • امکان کار پس از تحصیل

  • اشتراکات فرهنگی زیاد با ایران

  • امکان دریافت بورسیه های تحصیلی

  • هزینه های نسبتا پایین نسبت به بقیه کشورهای اروپایی

  • کیفیت بالای تحصیل

مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه های ترکیه

  • پاسپورت معتبر

  • عکس 3 در 4

  • ترجمه ریزنمرات

  • ترجمه دیپلم (در صورت اخذ دیپلم)

  • مدرک تومر و یا تافل ( در صورت نیاز)

  • نمره آزمون ( در صورت نیاز)

اقداماتی که بعد از پذیرش از ترکیه باید انجام بدی

شما میتوانید از اپراتور های ترکسل، ترک تلکام و یا ودافون سیم کارت دانشجویی تهیه کنید. 

بعد از اخذ برگه پذیرش در تاریخ های اعلامی برای تحویل مدارکتان بصورت فیزیکی باید در دانشگاه حضور داشته باشید. مدارک مورد نیاز در بالا خدمتتان اعلام شده است 

بعد از ثبت نام شما در همان روز کارت دانشجویی و برگه اشتغال به تحصیل خودتان را میتوانید از دانشگاه تحویل بگیرید.

مرحله بعد افتتاح حساب بانکی می باشد. به راحتی در بانک های زراعت بانک و ابش بانک میتوانید افتتاح حساب کنید و کارت بانکی خود را دریافت کنید.

خوشبختانه در 2 سال اخیر کارهای اخذ اقامت دانجویان را دانشگاه انجام میدهد. شما کافیست مدارک درخواستی را که دانشگاه از شما برای اقامت می خواهد در یک پوشه صورتی تحویل دانشگاه دهید بعد از حداکثر 30 روز کارت اقامت دانشجویی شما به آدرسی که ساکن هستید ارسال خواهد شد. 

یکی از مهمترین بخش های شما مرحله معادل سازی مدارکتان می باشد. بهتر است در ایران توسط مجموعه ما از طریق سفارت ترکیه معادل سازی مدارکتان انجام را انجام دهید در غیر اینصورت با یک پروسه هزینه بر و پیچیده باید در ترکیه این کار را انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معادل سازی مدارک در ترکیه را مطالعه فرمایید.

در این مرحله شما بنابه انتخاب خودتان میتوانید برای ساکن شدن از گزینه خوابگاه یا آپارتمان استفاده کنید.

بارگزاری مدارکتان در سامانه میخک وزارت خارجه ایران را فراموش نکنید. بعد از اتمام تمامی مراحل در سامانه میخک ثبت نام کنید تا در ایران به عنوان دانشجوی خارج از کشور ثبت گردد و از مزایای دانشجویان خارج از کشور و همچنین برای معادل سازی مدارکتان در ایران نیاز است.

امکان انتقالی به کشور های اروپایی (اراسموس)

اراسموس بورسیه ای اروپایی می باشد که چندین کشور اروپایی با قراردادی برای بالا بردن سطح کیفی آموزش دانشجویان منتخب می توانند در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، اسلوونی، ایتالیا و … ادامه تحصیل دهند.

همچنین ماهیانه حداقل 600 یورو به دانشجویانی که از این طرح استفاده می کنند واریز می شود.

برنامه اراسموس: فرصتی برای یادگیری و تبادل فرهنگی

برنامه اراسموس (Erasmus) یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌های تبادل دانشجویی در سطح اروپا است که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در کشورهای مختلف اروپایی تحصیل کنند و تجربه‌های فرهنگی جدیدی را کسب نمایند. 

هدف اصلی برنامه اراسموس، ارتقاء همکاری‌های آموزشی و فرهنگی بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کشورهای مختلف اروپایی می باشد.

از مزایای برنامه اراسموس می‌توان به افزایش فرصت‌های شغلی، بهبود مهارت‌های زبانی و تقویت ارتباطات بین‌المللی اشاره کرد. همچنین، این برنامه به دانشجویان کمک می‌کند تا درک بهتری از تنوع فرهنگی و اجتماعی اروپا پیدا کنند و به عنوان شهروندان جهانی به رشد و توسعه خود ادامه دهند.

بیمه درمانی

 برای اخذ اقامت شما مجبور هستید بیمه سلامت و درمان داشته باشید. بیمه سلامت به دو نوع است بیمه خصوصی و بیمه دولتی.

دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی تحصیل میکنند میتوانند از بیمه دولتی SGK بهره مند شوند و اکثر معاینات و درمان پزشکی رایگان می باشد ولی دانشجویان دانشگاه های خصوصی باید از بیمه خصوصی استفاده کنند.

هزینه بیمه خصوصی بصورت تقریبی سالیانه 1000 لیر می باشد.

پذیرش از ترکیه در تحصیلات تکمیلی

 برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور ترکیه باید مدارک لیسانس شما ترجمه شده آماده باشد متقاضیانی که در هر دانشگاهی از ایران رشته مهندسی به اتمام رسانده اند می توانند با شرکت در آزمون های ALES,GRE به راحتی در بهترین دانشگاه های ترکیه برای مقطع فوق لیسانس پذیرش بگیرند.

بسیاری از متقاضیان تحصیلات تکمیلی که از ایران اقدام می کنند از طرف دولت و یا دانشگاه بورسیه می شوند و یا در حین تحصیل با اخذ پروژه توبیتاک ماهیانه حداقل 20000 لیر کمک هزینه دریافت می کنند.

برای اطلاع از بورسیه های تحصیلات تکمیلی کشور ترکیه و همچنین نحوه ورود و پذیرش از ترکیه ویدیو زیر را مشاهده فرمایید در این ویدیو 0 تا 100 پذیرش و بورسیه مقطع تحصیلی توضیح داده شده است.

مدرک زبان برای تحصیل در ترکیه

مدرک زبان برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی اجباری نمی باشد بطوریکه اگر رشته ای که انتخاب کرده اید تحصیل آن در دانشگاه به زبان ترکی باشد در صورتی که مدرک تومر یا همان مدرک زبان ترکی نداشته باشید دانشگاه شما را در دوره آمادگی زبان ترکی که اصطلاحا                 ( حاضیرلیک) نام دارد ثبت نام می کند و بعد از یکسال آموزش شما میتوانید در کلاس های درسی رشته مورد نظرتان مشغول به تحصیل شوید.

اگر رشته ای که تحصیل میکنید به زبان انگلیسی تدریس شود اگر مدرک زبان انگلیسی نداشته باشید مشابه شرایط بالا در کلاس های آمادگی زبان انگلیسی توسط دانشگاه شرکت خواهید کرد.

پزشکی در ترکیه

برای پذیرش در رشته پزشکی در ترکیه و تحصیل در ترکیه که علاقه مندان زیادی از متقاضیان ایرانی برای این رشته است و یکی از رشته های پرطرفدار در میان ایرانیان می باشد.

این رشته همانند همه جای دنیا 7 ساله می باشد و اکثر منابع درسی مشابه منابع دروس پزشکی در دانشگاه های ایران می باشد.

این رشته در ترکیه در تمامی دانشگاه ها وجود دارد و در سطح بسیار بالایی تدریس می شود . متقاضیان هر دانشگاه در ترکیه همزمان با تحصیل برای دروس عملی و گذراندن دوره کارآموزی در بیمارستان دانشگاهی که تحصیل می کنند مشغول می شوند.

90 درصد دانشگاه های ترکیه به صورت اختصاصی دارای بیمارستان مجهز می باشند و دانشجویان رشته های گروه تجربی دوره های خودشان و دروس عملی خودشان را در بیمارستان های مجهز دانشگاه ها می گذرانند.

دندان پزشکی در ترکیه

برای تحصیل دندانپزشکی و پذیرش از ترکیه رشته دندانپزشکی ترکیه نیز جز یکی از پرطرفدارترین رشته ها بین متقاضیان می باشد به طوری که ظرفیت این رشته زود تر از باقی رشته ها تکمیل می شود.

دندان پزشکی در ترکیه مثل ایران 6 ساله می باشد. طبیعتا مدرن بودن و کیفیت آزمایشگاه های عملی دانشگاه های ترکیه و کیت های دندان پزشکی دانشجویان این رشته را بسیار حرفه ای و بروز آماده میکند.

دانشجویان در بهترین سطح و در لابراتوار های بسیار مجهز رشته دندانپزشکی را تحصیل می کنند و یکی از معتبرترین رشته های دانشگاه های ترکیه می باشد.

مجموعه دکتر بورس می تواند برای پذیرش های رایگان این رشته در دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه کنارتان باشد.

داروسازی در ترکیه

متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی ترکیه که تعدادشان کم نیست بر خلاف ایران بعد از 5 سال تحصیل مدرک لیسانس داروسازی را دریافت میکنند در صورتی که در ایران بعد از 5 سال تحصیل مدرک دکترای داروسازی دریافت می کنید. البته جای نگرانی نیست!

بعد از تحصیل و فارغ التحصیلی در رشته داروسازی در ترکیه شما بعد از برگشت به ایران و معادل سازی مدارکتان در سازمان غذا دارو، یک آزمون ارزشیابی باید بدهید و نسبت به نمره ای که دراین آزمون کسب می کنید از 28 الی 72 واحد درسی باید بگذرانید تا مدرکتان تبدیل به دکترا شود.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران 2024

  • حاجت تپه آنکارا

  • آنکارا

  • قاضی آنکارا

  • باشکنت آنکارا

  • 9 ایلول ازمیر

  • اژه ازمیر

  • کاتب چلبی ازمیر

  • 19 ماییس سامسون

  • آتاتورک ارزروم

  • استانبول

  • مدیپل استانبول

  • آیدین استانبول

  • باهچه شهیر استانبول

  • یدیتپه استانبول

  • آجی بادم استانبول

برای دیدن فقط قسمتی از متقاضی های موفق دکتر بورس در سال 2024 کلیک کن!!